Hvordan lære barn å lese

Hvordan lære barn å lese

Å kunne lese fra ung alder blir av mange sett på som en nøkkelfaktor for den optimale utviklingen av et barn. Når de utvides til nasjonal skala, hjelper et lands evne til å få barna til å lese så snart som mulig enormt i fremtidig økonomisk utvikling når humankapitalen forbedres.

Siden det å lære barn å lese så tidlig som mulig er nyttig både på mikro- og makronivå, er det ikke overraskende hvorfor både foreldre og nasjonale myndigheter prøver sitt beste for å fremme denne vanen fra ung alder.

Men som mange foreldre kan vitne til, er dette noen ganger mye lettere sagt enn gjort. Faktisk er hvert menneske unikt, og det som fungerer bra for ett barn, kan ikke fungere like bra for et annet, om i det hele tatt.

Heldigvis er det en rekke teknikker som kan brukes som har vist en nesten universell evne til å øke leseopptaket, om enn litt. Riktignok vil barn svare forskjellig på hver enkelt, men når disse tas sammen, har disse metodene en godt dokumentert evne til å bidra til å oppmuntre til lesing fra barndommen.

Musikalsk oppmuntring

Bruken av barnehage-rim og andre barnesanger har eksistert i generasjoner av en grunn. Gjennom musikalske kanaler er barn i stand til ikke bare å lære språket og hvordan de skal lese og skrive, men også de kulturelle verdiene i samfunnet deres som er gjennomsyret i temaene til disse sangene og rimene.

Når barna presenterer rim og sanger for barna, enten det er på skolen eller hjemme, kan lærere og foreldre optimalisere prosessen ved å få barn til å klappe sammen rytmisk når de synger sangene.

Hva dette gjør er at det bygger fonemisk bevissthet i hodet til barna. På denne måten, når de vokser opp, vil ikke disse barna ha vanskelig for å lese på en måte som er glatt og forståelig. Mange voksne har dette problemet der de ikke setter inn nødvendige pauser under setningsstempel.

En god del av dette har blitt sporet tilbake til deres manglende fonemiske bevissthet når de vokste opp. For å rette opp i dette, er det best å starte barn med denne læringen så snart som mulig. På den måten er barn mer kjent med dette, og de kan bedre internalisere dette jo yngre de er når de blir introdusert.

Så lenge dette blir fullstendig innrømmet hos barn før de fyller fem år, vil de nesten helt sikkert bære denne etosen med seg resten av livet uten å behøve å hele tiden bore den inn i dem. De kan lese ordentlig og sammenhengende i utgangspunktet etter instinkt.

Bruke ord-kort

De fleste av oss som gikk på universitetet kan huske, på en måte eller på annen måte, å bruke flashcards ved flere anledninger som forberedelse til eksamen eller finale. Det mange ikke er klar over er at disse kortene også kan brukes til å hjelpe barn å lære å lese.

Nå må disse kortene åpenbart være forenklet for å undervise barn, men å ha små doser lesestoff og informasjon vil gjøre det lettere for barna å lese. På den måten vil barn over en periode føle seg mer komfortable med å lese i lengre strekk og med mer komplisert materiale.

Denne vanen kan trenes over tid for å gi barn så mye et forsprang på skolen som menneskelig mulig. Den beste måten å starte barn på med disse kortene er å forberede en god del av dem med enkle ord.

Ideelt sett kan barnet bli bedt om å velge kortet de ønsker for å oppmuntre til deltakelse. Når barnet har plukket ut et ordkort, kan læreren eller forelderen begynne å lære barnet de forskjellige lydene og lydtekstdynamikken i hvert ord. Jo flere ord barnet lærer, jo raskere vil de kunne begynne å lese hele setninger.

Å være konsistent

En av de største faktorene for å bestemme suksessen med å få et barn til å lese, er hvor konsekvent læreren eller forelderen er i å presse dette. Dette fordi barna før en viss alder blir formet nesten fullstendig av deres fysiske og menneskelige omgivelser.

Som sådan er barns tidlige utvikling i hendene på deres foresatte. Som sådan må barnets foresatte være årvåken når det gjelder å sikre at enhver fordel et barn kan få. Når det gjelder lesing i en tidlig alder, er en av nøkkelfaktorene for å bestemme dens langsiktige suksess og bærekraft hvor konsekvent det gjøres.

Mange studier viser at hvis foresatte kan gi en følelse av selvdisiplin hos barn når de fyller 5-7 år, vil de fortsette sin vane med å lese resten av livet. Dette tjener til å gi dem en økende fordel i livet etter hvert som tiden går.

Ord rundt i huset

En annen fin måte å få et barn til å lese er å ha ord knyttet til bilder rundt i huset. Det dette har vist seg å gjøre er å få barnet til å vane å lese ord for å koble dem til det medfølgende bildet. Barnet ser ubevisst frem til å lese ordene nederst på bildet for å oppdage og lære noe nytt.

Foresatte kan bytte disse rundt i huset med jevne mellomrom. På den måten vil barn, som har en økt følelse av nyhetssøk, forbli interessert i å lese ordene. Og fordi disse ordene og bildene er i huset, kan barnet spørre hvordan de kan lese et bestemt ord de ikke kan lese umiddelbart i stedet for å få spørsmålet til å glemme det og glemme det etter en stund.

Det som til slutt kan avtales, er viktigheten av å få barn til å lese så tidlig i livet som mulig. Å lese godt og lese ofte er vanligvis nært knyttet til sosioøkonomisk suksess senere i livet. I hvilken grad foresatte, lærere og faktisk beslutningstakere kan fremme denne kulturen i neste generasjon er graden et samfunn vil lykkes på lang sikt.